واحد انفورماتیک سازمان مدیریت پسماند

سامانه جامع مدیریت اطلاعات سازمانهای مدیریت پسماند  به عنوان محصولی قابل اطمینان با هدف روانسازی و آنالیز اطلاعات در سطوح مختلف سازمانی ارائه می نماید. تولید این سامانه از سال  1388در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز شروع و با جدیت پیگیری گردید. در اولین مرحله سیستم نظارت همراه به منظور کنترل و مدیریت نظارت بر عملکرد پیمانکاران خدمات شهری راه اندازی گردید که موفقیت در پیاده سازی و بهره برداری کاملاً کاربردی از آن سبب گردید که نیازهای دیگر واحدهای سازمان نیز با هدف یکپارچگی اطلاعات در سامانه مذکور گنجانده شود.
اطلاعات فنی

  • سامانه مدیریت اطلاعات به صورت وب با قابلیت اجرا بر بستر اینترنت و شبکه داخلی تهیه گردیده است.
  • مجیط برنامه نویسی(IDE) Visual Studio 2017 
  • زبان برنامه نویسی C#
  • بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server 2017
  • در تولید آن از معماری سه لایه استفاده شده است.
  • هر کاربر به فرم های مربوط به خود دسترسی دارد وفعالیت کاربران در سامانه کاملاً رصد می شود.
اهداف طرح
  • تعریف ساختار واحد جهت  مدیریت پسماند
  • ایجاد زیرساختهای جمع آوری وانتقال داده
  • ایجاد ساختارهای  پردازش مرکزی داده
  • تدوین نظام کنترل راستی آزمایی داده ها ورصد میزان تولید پسماند
  • تدوین سند چشم انداز و استراتِژی نیل به اهداف با توجه به اطلاعات پسماندکشور
  •  برنامه ریزی و تخصیص منابع ملی در راستای بهبود برنامه عملیاتی بر اساس سند چشم انداز
  • ایجاد مدیریت یکپارچه و پیوسته مدیریت پسماند با اعمال مدیریت محلی و منطقه‌ایی
  • امکان گزارش عملکرد و آنالیزمدیریت های پسماند کشور وحذف گزارشات کاغذی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مدیریت پسماند کشور وکاهش هزینه ها
  • تسریع در ارائه آمار کشوری و منطقه ای
این سامانه شامل سیستم های زیر می باشد:
  • سیستم نظارت بر عملکرد پیمانکاران خدمات شهری
  1. این سیستم به منظور کنترل بر عملکرد پیمانکاران با هدف حضور ناظر در محل و تنظیم گزارش روزانه جرائم و عملکرد پیمانکاران تهیه شده است
  2.  نرم افزار نظارت همراه در دو نسخه ویندوز موبال و اندروید ارائه می گردد.
  3. ناظر به صورت روزانه گزارش عملکرد پیمانکار را توسط اپلیکشن اندرویدی روی دستگاههای اندرویدی وارد می نماید.
  4. هر گزارش توسط امضاء ناظر سازمان و نماینده پیمانکار بر روی دستگاه تایید می شود.
  5. گزارشات از طریق بستر اینترنت و شبکه بی سیم داخلی سازمان به سرور ارسال می گردد. 
  6. ناظر از طریق نرم افزار همراه گزارشات اقدامات انجام شده در خصوص شکایات مردمی را وارد نموده و جهت پیگیری ثبت و ارسال می نماید.
  7. مطابق بر انواع قراردادهای نفرکارگری و حجمی
  8. مشاهده گزارشات روزانه و ماهانه جرائم و عملکرد پیمانکاران
  9. صدور صورت وضعیت مالی عملکرد پیمانکاران
  10.  ثبت اطلاعات مکانی و موقعیت جغرافیایی وقوع تخلف هنگام ثبت جرائم
  11. ثبت مسیر پیموده شده روزانه ناظر مقیم و امکان مشاهده و کنترل نحوه گشت زنی
  12.  امکان ثبت تصویر جرائم
  13. بهره گیری از نقشه آفلاین شهر جهت مشاهده موقعیت ناظر
  • سیستم مدیریت تعمیرگاه و ناوگان موتوری
  1. این سیستم به منظور مدیریت ناوگان موتوری و تعمیرگاه با هدف کنترل هزینه تهیه گردیده است
  2. قابلیت تعریف انواع خودرو
  3. قابلیت ثبت احکام کار تعمیرگاه
  4. پیگیری قطعات مصرفی و تعمیرات انجام شده بر روی هر خودرو
  5. قابلیت تعریف خودروهای تحت مالکیت پیمانکاران 
  • سیستم مدیریت امور اداری و پرونده پرسنلی
  1. این سیستم جهت ثبت اطلاعات و پرونده پرسنلی کلیه نیروهای سازمان اعم از نیروهای اداری، تامین نیروی انسانی و پیمانکاران خدمات شهری با هدف ثبت سوابق تهیه گردیده است
  2.  امکان تعریف شرکتهای پیمانکار
  3. امکان ذخیره تصویر کلیه مدارک پرسنلی
  4. جستجو و گزرش گیری آمار نیروی انسانی
  5. مدیریت مرخصی، ماموریت، غیبت و احکام کارگزینی
  6. مشاهده آلبوم تصاویر پرونده پرسنلی
  • شناسنامه سلامت و پرونده معاینات دوره ای پرسنل
  1. این سیستم به منظور ثبت سوابق معاینات دوره ای کلیه پرسنل مستقیم و غیرمستقیم سازمان با هدف مدیریت سلامت پرسنل تهیه گردیده است
  2. فرم اطلاعات معاینات منطبق بر فرم استاندارد اداره کار می باشد
  3. امکان دریافت کد رهگیری جهت هر پرسنل به منظور مشاهده سوابق پرونده معاینات توسط پزشک معالج از طریق اینترنت
  4. جستجو و گزارش آماری از وضعیت سلامت پرسنل
  • روابط عمومی، ثبت و پیگیری شکایات مردمی
  1. این سیستم جهت ثبت و پیگیری شکایات مردمی با هدف ایجاد رضایتمندی شهروندان تهیه گردیده است
  2. امکان ثبت شکایات گزارش شده از سامانه 137
  3. ارسال شکایات به ناظر مربوطه از طریق شبکه داخلی و پیام کوتاه
  4. ارسال شماره پیگیری شکایت ثبت شده به شهروند به منظور پیگیری راحت
  5. ارسال پاسخ ناظر از طریق پیام کوتاه به شهروند مربوطه به منظور ایجاد رضایتمندی
  6. گزارش آماری شکایات رسیده به تفکیک مناطق، پیمانکاران و ناظرین سازمان
  • سیستم کنترل تناژ و صورت وضعیت جمع آوری انواع پسماند
  1. این سیستم به منظور کنترل میزان انواع پسماند جمع آوری شده توسط پیمانکاران با هدف حذف تخلفات و کنترل هرچه بیشتر تهیه گردیده است.
  2. امکان دریافت اطلاعات تناژ به صورت لحظه ای از باسکولهای سازمان
  3. امکان دریافت اطلاعات از باسکول به صورت آفلاین
  4. گزارش گیری میزان انواع پسماند جمع آوری شده در بازه زمانی
  5. گزارش اضافه بار و تعجیل در مراجعه خودروهای پیمانکاران به منظور کنترل و جلوگیری ازتخلفات
  6. امکان مشاهده تصویر ذخیره شده خودرو هنگام توزین
  7. صدور صورت وضعیت مالی پیمانکاران
  • نرم افزار مستقل توزین
  1. این نرم افزار به منظور ثبت اطلاعات توزین انواع پسماند با هدف کنترل و جلوگیری از تخلف پیمانکاران و تسریع در امر ارائه صورت وضعیت تهیه گردیده است.
  2.  امکان شناسایی خودروهای از طریق کارتهای RFID و دوربین پلاک خوان
  3.  ثبت تصویر خودرو هنگام توزین
  4. مشاهده تصاویر دروبین مربوطه در نرم افزارتوسط کاربر
  5. امکان دریافت اطلاعات خودروها از سیستم مدیریت تعمیرگاه و ناوگان
  6. جلوگیری از دخل و تصرف اپراتور در وزن خالی خودروها
  7.  ارسال اطلاعات توزین به سازمان به روش آنلاین و آفلاین
  8. گزارش گیری براساس کلیه پارامترهای توزین ، اضافه بار و تعجیل در ورود
  9. سازگاری با انواع نشانگرهای استاندارد موجود 
  •  سیستم مشاغل پر زباله
  1. ورود اطلاعات بیش از 3000 پرونده مشاغل پرزباله
  2.  ثبت فیش ها و چک های دریافتی
  3.  ثبت و گزارش از مشاغل پرزباله شهر به تفکیک صنف
  4. ثبت و گزارش مربوط به درآمد مشاغل پر زباله
  5.  گزارش از مشاغلی که عوارض خود را پرداخت ننموده اند به تفکیک منطقه و صنف
  6. گزارش درآمد دریافتی
  7.  گزارش کد تفضیلی 1-0301006 و تولید نامه به معاونت مالی
  8.  گزارش چک های دریافتی و تولید نامه به معاونت مالی
  9.  اعلام وصول چک های دریافتی
  10. گزارش و چاپ چک های وصولی
  • سیستم پسماندهای پزشکی
  1. سیستماتیک شدن پرونده های پسماند های پزشکی 
  2.  ثبت اطلاعات مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی به همراه تعداد مخازن مورد استفاده
  3.  ثبت فیش های پرداختی مراکز تولید کننده  پسماندهای پزشکی
  4. جستجو و گزارش از مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی
  5.  اعلام وصول وگزارش چک های دریافتی از مراکز پزشکی
  6.  گزارش مراکز پزشکی بدون قرار داد
  7. گزارش چک های وصول نشده
  8. گزارش کلی دریافتی ها از مراکز پزشکی
  •  سیستم مدیریت فضای سبز سایت برمشور         
برای نظارت بر فضای سبز برمشور 6 فرم نظارتی روزانه و 3 فرم نظارتی ماهانه موجود دارد که تمامی عملکرد پیمانکارمربوطه زیر نظر گرفته
  1. آبیاری تحت فشار      
  2.  آبیاری با تانکر         
  3. عملیات باغبانی و.. 
  4. وضیعت پرسنلی         
  5. تاسیسات برق         
  6. تاسیسات مکانیکی
  • سیستم نظارت بر خطوط تفکیک صنعتی پسماند
  1. نظارت بر پیمانکار و اطلاع از وضعیت خطوط تفکیک صنعتی پسماند بصورت آنلاین از اهداف ایجاد این سیستم بود
  2. ثبت تناژ پسماند تخلیه شده در سورتینگ
  3. گزارش تناژ پسماند تخلیه شده در سورتینگ
  4. اعلام خرابی سورتینگ
  5. گزارش اعلام خرابی سورتینگ
  6. عملکرد هفتگی خطوط تفکیک صنعتی پسماند
  7. گزارش عملکرد هفتگی خطوط تفکیک صنعتی پسماند
  •  سیستم مدیریت بیوکمپوست
  1. در جهت نظارت بر عملیات بیوکمپوست از قبیل عملیات پشته گذاری و ثبت و آنالیز اطلاعات آن این سیستم ایجاد گردید. 
  2. تناژ ورودی به بیو کمپوست به همراه گزارش و چاپ
  3.   تناژ خروجی از بیو کمپوست به همراه گزارش و چاپ
  4. ثبت اطلاعات پشته های بیوکمپوست
  5.  چک لیست کنترل روزانه پشته
  • سیستم مدیریت آزمایشگاه
این سیستم به منظور ثبت کلیه اطلاعات نتایج آزمایشات در جهت گزارش گیری و آنالیز آزمایشات تهیه گردید که شامل فرم های زیر می باشد
  1. آنالیز آب
  2. آنالیز شیرابه
  3. آنالیز کمپوست
 
  • سیستم نظارت بر بیو گاز
  1. این سیستم به منظور نظارت بر پیمانکار بیوگاز و بررسی چاههای استحصال گاز سایت دفع بهداشتی ایجاد گردید.
  2. اندازه گیری گازهای خروجی چاه های سایت بیوگاز
  3. بازدید روزانه از چاه های استحصال گاز سایت دفع بهداشتی
  4. فرم کاربرگ روزانه پیمانکار حفظ و نگهداری چاه های بیوگاز
  5. کارکرد نیروگاه بیوگاز
 
  • نظارت سرویس بهداشتی ها
  1. ثبت محل های سرویس بهداشتی و جرائم توسط ناظر مربوطه
  2. صدور صورتحساب جرائم ماهانه
  •  ​سیستم ایستگاه  انتقال          
  1. جرائم ایستگاه انتقال
  2. گزارش تناژ ارسالی به سایت دفن
  3. گزارش ایستگاه انتقال و تنظیم صورتحساب جرائم
  •  مدیریت سوخت خودرو های سازمان
  1. ثبت  وا یجاد گزارش از خودرو های سازمان
  2. ثبت  وا یجاد گزارش از رانندگانسازمان
  3. ثبت مصرف روزانه سوخت خودرو ها به تفکیک  قیمت سهمیه ای و آزاد
  4. گزارش مصرف روزانه و کلی یک خودرو در محدود زمانی
  •  آموزش شهروندی
شرح پروژه :
پروژه مذکور در 2 قسمت تهیه گردید است
1 – اپلیکشن موبایلی بر اساس GPS
2 – سیستم تحت وب
آموزشگران پس از آموزش های  لازم بصورت حضوری  در اپلیکشن موبایلی نظرات و پیشنهادهای شهروند را ثبت می نمایند که پس از ثبت اطلاعات به سرور مرکزی و سیستم MIS2 ارسال می گردد که گزارشات و آنالیز های لازم  در این سیستم انجام می شود  شایان ذکر   است اپلیکشن موبایلی براساس GPS مکان های آموزش داده شده را بر روی نقشه نشان می دهد 

منبع : سازمان مدیریت پسماند
تعداد بازدیدها : ۶۴۲
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است

تمامی حقوق این سایت متعلق به شهرداری شیراز می باشد
  
رییس سازمان
روح اله خوشبخت
روح اله خوشبخت

تلفن تماس :36499242 - 071
ملاقات مردمی : دو شنبه ها 11 تا 12:30

 



آخرین اخبار
           
سسس

   کل : ۱۲  نمایش ۱ الی ۴   ۱ ۲ ۳